Direct Duidelijk Dijk en Waard

Op deze pagina op het huisstijlplatform vind je informatie hoe je duidelijk kan schrijven.

Bij Dijk en Waard loopt het project Direct Duidelijk Dijk en Waard. Een project om onze schriftelijke communicatie beter aan te laten sluiten op inwoners en ondernemers. Direct Duidelijk is een landelijk programma dat in 2018 werd opgericht door het Ministerie van BZK en de Nederlandse Taalunie om onduidelijke overheidstaal aan te pakken.

Maar wat is nu precies direct duidelijke communicatie?

In het kort:

  • Je houdt zo goed mogelijk rekening met je lezer(s).
  • Het taalniveau past bij de ontvanger (in de meeste gevallen gaat dat om B1 niveau).
  • De kernboodschap is helder en persoonlijk en de menselijke maat is aanwezig. De opbouw van de teksten is logisch en goed te volgen.
  • Er is ook aandacht voor het doenvermogen van onze ontvanger. Wat gebeurt er als onze inwoner/doelgroep een brief ontvangt? Kan iemand in actie komen na het lezen van een (moeilijke) brief, als dat nodig is? Begrijpt de lezer wat er van hem of haar gevraagd wordt. Komt de informatie op het juiste moment? En is het duidelijk waar hij/zij terecht kan met vragen?

De verschillende onderdelen van deze pagina geven informatie en voorbeelden om direct duidelijk te schrijven.

Waarom is het zo belangrijk?

Iedereen moet mee kunnen doen in Dijk en Waard, dat betekent ook dat onze dienstverlening toegankelijk en laagdrempelig moet zijn. Veel brieven en e-mails bestaan nu uit ambtelijke taal, moeilijke woorden en ingewikkelde juridische informatie. Dat past niet altijd bij de behoefte of het niveau van de ontvanger. Inwoners en ondernemers weten niet wat we bedoelen of wat we van hem/haar verwachten. Als zender bereiken we ons doel niet.

Dienstverleningsvisie

Direct Duidelijk is een project binnen het Programma Dienstverlening. De kernwoorden in deze visie geven duidelijk richting voor onze schriftelijke communicatie.

  1. Toegankelijk en begrijpelijk
  2. Persoonlijk en gastvrij
  3. De mens voorop