Feenstra-terrein wordt bouwplaats spooronderdoorgang: ‘We gaan aan de slag!’
De bouw van de spooronderdoorgang Zuidtangent in Heerhugowaard is officieel gestart. Dinsdag 3 september overhandigde wethouder Nils Langedijk symbolisch de sleutel van het bouwterrein aan aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman. Op deze plek, waar voorheen het Feenstra-pand stond, bouwt Mobilis-Hegeman namens ProRail de komende 6 maanden aan het spoordek.
Het spoordek
“Nu we de sleutel van het terrein hebben gekregen, kunnen we aan de slag met de bouw van het spoordek,’ vertelt René van Deuveren, technisch directeur van Hegeman Bouw en infra. Dit is een belangrijk onderdeel van het werk, want dit spoordek wordt in maart volgend jaar op z’n plek gereden. Het spoordek is het dak van de tunnel waar de trein overheen zal rijden. Vervolgens graven we onder het spoordek de onderdoorgang uit. Het spoordek is 40 meter lang, 16 meter breed en weegt 1500 ton. Heel mooi dat wij dit terrein hiervoor kunnen gebruiken.
Afsluiting Zuidtangent
In januari starten wij met de afsluiting van de Zuidtangent. Dan brengen we de damwanden aan. Dit zal overlast geven, maar wij zullen ervoor zorgen dat dit beperkt blijft. Vooral belangrijk is dat de werkzaamheden veilig worden uitgevoerd. Na het 1e kwartaal 2026 stellen wij de onderdoorgang en de Zuidtangent weer open voor alle verkeer.”
16 maanden dicht
In januari 2025 gaat de Zuidtangent dicht, tussen de kruispunten Stationsplein en Gildestraat-Industriestraat. Dit duurt zo’n 16 maanden. Auto’s, fietsers en voetgangers moeten omrijden en omlopen, maar treinen blijven bijna de gehele periode rijden. Alleen half maart 2025 rijden er ongeveer een week geen treinen, om het spoordek te kunnen inrijden.
Geen gelijksvloerse kruisingen
“Voor ProRail blijft het motto: de beste overweg is géén overweg. Zeker op deze locatie”, aldus Harro Homan, regiodirecteur van ProRail. De Zuidtangent is een drukke weg. Het is de verkeersader in Heerhugowaard. Het verbindt het Stadshart van Heerhugowaard verbindt met de Ring Alkmaar (N242) en dorpen als Broek op Langedijk en Sint Pancras. “Het treinverkeer neemt toe, daarom wil je dit soort gelijkvloerse kruisingen eigenlijk niet meer hebben. Treinverkeer en wegverkeer zitten elkaar dan minder in de weg.”
Iets moois realiseren
Bouwmanager van het project Marcel Martens woont zelf in de gemeente. Hij vult aan: “Dat maakt het extra speciaal om aan dit project te mogen werken. We realiseren hier iets heel moois. Maar voor het zover is, moeten we door wat ongemak heen. Dat is het echt waard.”
Informatieavond in oktober
Om iedereen goed te informeren over de verschillende fases van de werkzaamheden, werken ProRail, Mobilis-Hegeman en gemeente Dijk en Waard samen. Maandag 7 oktober is er een braderie met informatie over het Stationskwartier. Onder andere over de aanleg van de spooronderdoorgang. En over de maatregelen die er komen om Heerhugowaard bereikbaar te houden als de Zuidtangent afgesloten wordt. Plus andere ontwikkelingen in het Stationskwartier, zoals woningbouw.
Leefbaar gebied
De spooronderdoorgang is nodig om het gebied leefbaar te maken en te houden voor de toekomst. Het Stationskwartier wordt een nieuwe woonwijk met veel voorzieningen, vlakbij het OV-knooppunt en in een waterrijke, groene omgeving.
Hoogfrequent spoor
In het kader van het Rijksprogramma ‘Hoogfrequent spoor’ worden op het traject Amsterdam-Heerhugowaard (ook wel ‘Zaancorridor’ genoemd) op drie plaatsen tunnels onder het spoor aangelegd. Op deze manier kunnen treinen sneller rijden op dit traject en in een hogere frequentie. Ook wandelaars, fietsers en automobilisten hebben er voordeel bij, omdat ze niet voor de spoorwegbomen hoeven te wachten. Dat is beter en veiliger voor de doorstroming van het verkeer.
Gemeente Dijk en Waard werkt hierin samen met gemeente Alkmaar, gemeente Zaanstad en Vervoerregio Amsterdam. In oktober 2022 kregen de gemeenten een EU-subsidie toegekend voor de voorbereiding van de werkzaamheden van de spoortunnels.
Meer informatie
Meer informatie in de Dijk en Waard Bouwapp > Spooronderdoorgang Zuidtangent en op www.dijkenwaard.nl/stationskwartier(Verwijst naar een externe website) > Spooronderdoorgang Zuidtangent.