Parkeren in het Stationskwartier

Per 1 september verandert parkeren in het Stationskwartier. De gemeente kiest voor een mix van duurzame mobiliteitsoplossingen, zoals deelauto’s. Ruimte voor de (elektrische) fiets en openbaar vervoersmogelijkheden staan daarom voorop.

Vanaf 1 september 2025 start het vergunningparkeren in het Stationskwartier. Er is nu een blauwe zone op de Nelson Mandelastraat, Martin Luther Kingstraat, Mahatma Gandhihof en Stationsweg. Deze wordt per 1 september omgevormd tot een vergunninghouderszone. 

Alleen een klein gedeelte aan de Nelson Mandelstraat blijft een blauwe zone. Het gaat om 16 parkeerplaatsen nabij het Stationsplein. Hier kan met de parkeerschijf voor een maximale duur geparkeerd mag worden. 

Op de P+R-terreinen aan weerszijden van station Heerhugowaard wordt een parkeertarief ingesteld. Daar buiten geldt dat je een parkeervergunning moet hebben om in het gebied te kunnen parkeren. 

Ga je op bezoek bij een bewoner in het gebied? Dan kan de bewoner de bezoeker aanmelden. 

Bewoners ontvangen eind juni per brief meer informatie over deze wijzigingen en de aanvraag van een vergunning. Meer informatie op www.dijkenwaard.nl/parkeren(Verwijst naar een externe website).

Deelauto’s

Het Stationskwartier wordt een groen gebied met een modern openbaar vervoersknooppunt. Een woon-werkgebied dat een belangrijke schakel vormt tussen dorp, stad en regio. De gemeente kiest voor een mix van duurzame mobiliteitsoplossingen, zoals deelauto’s. Ruimte voor de (elektrische) fiets en openbaar vervoersmogelijkheden staan voorop. De ambitie is dat de metropoolregio vanuit bijna iedere plek in Dijk en Waard met de trein of bus binnen een uur te bereiken is.

Bij elk woongebouw komt een inpandige parkeervoorziening op eigen terrein. Het aantal parkeerplaatsen past bij een moderne stadswijk. Hier staan lopen, fietsen, deelvervoer en openbaar vervoer voorop. Zo zorgen we samen voor een bereikbaar en leefbaar gebied. 

De openbare ruimte wordt vriendelijk ingericht voor voetgangers en fietsers als een 30 km/uur verblijfsgebied. Projectontwikkelaars spelen hierop in met bijvoorbeeld extra fietsenstalruimte en deelvervoer. Dankzij de ligging bij NS-station Heerhugowaard is reizen met het OV makkelijk. Zo spelen we in op toekomstige behoeften in duurzame mobiliteit.