Spoor 3 weghalen? Waarom?

In december zijn er grote werkzaamheden van ProRail bij station Heerhugowaard. Dan wordt spoor 3 weggehaald. Maar waarom? “Zo kunnen er meer treinen rijden, hoe gek dat ook klinkt,” legt Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail, uit.

Het is een abstract verhaal, vertelt Klaas. “Maar je moet het zo zien: seinen bepalen hoe snel treinen achter elkaar kunnen vertrekken. Seinen kun je niet op elke plek neerzetten, bijvoorbeeld waar een wissel ligt. Door spoor 3 en de bijbehorende wissels weg te halen kunnen seinen beter worden neergezet. Daarnaast bepaalt station Alkmaar-Noord hoeveel treinen er kunnen rijden. Alle treinen stoppen daar en dat station bestaat uit twee sporen. Dan maakt het niet uit hoeveel sporen station Heerhugowaard heeft, 2, 3 of 8, er ontstaat niet méér ruimte.”

Extra ruimte op perron nodig

De ruimte die vrijkomt bij het weghalen van spoor 3 kunnen we gebruiken om het perron veiliger te maken, vertelt Hofstra. “In de toekomst wordt er een nieuwe parkeerplaats voor treinen, een opstelterrein, aangelegd bij industrieterrein De Vaandel. Hierdoor gaan er meer treinen door station Heerhugowaard rijden. Om dit veilig te kunnen doen, moet het perron waaraan spoor 2 en 3 liggen worden aangepast en, waar wachtruimtes staan, worden verbreed. Maar dat gaat nu niet, want spoor 3 ligt in de weg. Het opschuiven van een spoor is zeer kostbaar. Daarmee is het weghalen van spoor 3 dus noodzakelijk voor het rijden van meer treinen.”

Link met spooronderdoorgang Zuidtangent

Tot slot helpt het bij het weghalen van de spoorwegovergang Zuidtangent. Hier komt een spooronderdoorgang. Door het weghalen van spoor 3, kan de onderdoorgang korter worden en past deze tussen de Industriestraat en het Stationsplein. Aan de Stationsplein-kant zou anders de helling te steil worden. Bovendien: “Als die spooronderdoorgang er ligt, ontstaat er weer meer ruimte op het spoor,” aldus Klaas. “Nu moeten treinen wachten tot de spoorwegovergang gesloten is voordat ze mogen vertrekken. Dat is straks niet meer nodig.”