Van drie naar twee sporen

Aan de sporen rondom station Heerhugowaard gaat van alles veranderen. Zo komt er een onderdoorgang bij de Zuidtangent en verdwijnt het derde spoor. Dit spoor is in de toekomst niet meer nodig en zo wordt meer capaciteit op het spoornetwerk gerealiseerd. ProRail start komend voorjaar met de werkzaamheden aan het spoor.

De treinrails wordt aangepast van drie naar twee sporen. Het verwijderen van dit spoor moet meer treinverkeer mogelijk maken. In de toekomst wordt een toename van het treinverkeer verwacht, waar nu al op ingespeeld wordt. Bovendien heeft het voordelen bij de aanleg van de onderdoorgang in 2024.

Hoge snelheid

Het klinkt tegenstrijdig dat twee sporen in plaats van drie het treinverkeer bevordert. ProRail haalt vertragende delen uit het spoor, vooral wissels. Door deze aanpassing kunnen treinen met een hogere snelheid rijden. Dat levert ‘ruimte’ op zodat er meer plek is voor treinen. Daarnaast wordt het spoor minder storingsgevoelig, ook belangrijk als er meer treinen gaan rijden.

Aanpassingen station

Het verwijderen van het derde spoor heeft ook voor reizigers van en naar station Heerhugowaard voordelen. Het huidige perron 2/3 wordt bijvoorbeeld beter toegankelijk vanaf het stationsplein omdat er een overweg verdwijnt. Het perron kan ook verbreed worden zodat meer reizigers ruimte hebben. Bovendien krijgt het perron nieuwe tegels, nieuw meubilair en wachtruimtes. Wachten op de trein wordt daarmee comfortabeler. Op de projectwebsite van ProRail leest u meer over het verwijderen van het spoor.

Overlast

Tijdens de werkzaamheden verwachten we geluidsoverlast en hinder voor de omgeving. De Zuidtangent zal een weekend afgesloten worden. Er zal ‘s nachts worden gewerkt om het treinverkeer zo min mogelijk te hinderen. Omwonenden ontvangen hierover te zijner tijd een brief van ProRail. Om automatische meldingen te ontvangen over werkzaamheden aan het spoor, meld u zich gratis aan op www.prorail.nl/wonen/spoorwerk-in-de-buurt.