
Spooronderdoorgang Zuidtangent
Wat
Er komt een spooronderdoorgang in de Zuidtangent Heerhugowaard voor auto’s, fietsers en voetgangers. Het Stationskwartier ontwikkelt zich tot een modern openbaar vervoersknooppunt. De spooronderdoorgang vormt hierbij een nieuwe, veilige verkeersroute tussen Langedijk en het Stadshart.
Waar
Het plangebied gaat om de spoorwegovergang in de Zuidtangent van de N242 tot en met het kruispunt Stationsplein. Dit gedeelte van de Zuidtangent, inclusief de kruispunten met Industriestraat/Gildestraat en Stationsplein worden opnieuw ingericht.
Wanneer
- April – september 2024
-
- Planning en ontwerp
- September – december 2024
-
- Voorbouw spoordek en voorbereiding wegenwerk (westzijde)
- Januari – april 2025
-
- Afsluiting en herinrichting Zuidtangent/Stationsplein
- Vervangen riolering en verwijderen asfalt Zuidtangent
- Start aanbrengen damwanden
- Maart 2025
-
- Aanbrengen damwanden voor de bouwkuip
- Geen treinverkeer op Heerhugowaard vanaf 18 tot 24 maart 2025. ProRail werkt dan op verschillende plekken in Noord-Holland aan het spoor. Kijk op de NS Reisplanner(Verwijst naar een externe website) en ProRail(Verwijst naar een externe website).
- April 2025 – januari 2026
-
- Afsluiting Zuidtangent
- Bouwen betonmoten
- Grond-, wegen- en waterbouwwerkzaamheden
- Januari – april 2026
-
- Afsluiting Zuidtangent
- Afbouwen onderdoorgang
- Inrichten Handelsstraat en aansluitingen op de Gildestraat/Industriestraat
- Medio mei 2026
-
- Opening en start gebruik spooronderdoorgang.
Wie
Voor de aanleg van de spooronderdoorgang Zuidtangent werkt gemeente Dijk en Waard samen met ProRail. ProRail heeft veel ervaring met dit soort projecten ergens anders in het land. De komende 3 jaar gaat aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman namens ProRail aan de slag met de werkelijke bouw van de spooronderdoorgang. De combinatie Mobilis-Hegeman maakt een ontwerp en plan voor de bouw.
In het kader van HST Connect Amsterdam, voor een snellere treinverbinding naar Amsterdam, werkt gemeente Dijk en Waard samen met Provincie Noord-Holland. Samen met gemeenten Alkmaar en Zaanstad en Vervoerregio Amsterdam ontving de gemeente voor dit project een subsidie vanuit de Europese Unie (€ 1,6 miljoen). Ook zijn er subsidies verstrekt door Provincie Noord-Holland (€ 5,7 miljoen) en het Rijk (€ 3,6 miljoen).
De voortgang van het project is ook te volgen via de projectpagina van ProRail.(Verwijst naar een externe website)




